24 februari 2013

en pigg 95-åring


Redan i fredags firade Estniska skolan Estlands 95:e nationaldag. Det gjordes med sång, teater och tal. På bilden som är lånad från Estniska dagbladets Facebooksida, syns både Klara och Erik.

Republiken Estland bildades 24/2 1918 och har med hjälp av en exilregering i Sverige under sovjetockupationen nu existerat i 95 år! Min morfars bror Heinrich Mark var den siste presidenten i exil och jag har skrivit om honom i två tidigare inlägg: Minnessten på Otsa och Heinrich på frimärke.



Mitt fosterland, min lust och fröjd,
hur skönt du är att se!
Ej finner jag ett hem, en härd
i denna stora, vida värld,
med lika starka kärleksband
som du, mitt fosterland!



En av de viktigaste sakerna att bjuda på när man har födelsedagskalas i Estland är den traditionella födelsedagskringlan. Den skall enligt vissa källor smaksättas med sju sorters smakämnen: saffran, vanilj, kardemumma, citronskal, russin, syltad apelsin och mandel. Mitt recept som jag hittat hos bästa bagaren Kerstin Kokk, som också är barn till en estnisk flykting.

ESTNISK KRINGEL

75 g jäst
3 dl mjölk
ca 650 g vetemjöl
200 g smör
1,5 dl socker
2 äggulor
0,5-1 tsk salt
1 g saffran, stött mycket fint i mortel
2 tsk vaniljsocker
1 tsk stött kardemumma
rivet skal av 0,5-1 citron beroende på storlek
1 dl russin
1 msk finhackat, syltat apelsinskal
sötmandel

Smula jästen i degbunken och rör ut den i litet kall mjölk. Värm resten av mjölken fingervarm och häll den över jästen. Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen smidig. Låt degen jäsa till sin dubbla storlek.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna och smakämnen. Arbeta in blandningen i den uppjästa degen. Tillsätt resten av mjölet, litet i taget. Knåda degen tills den släpper bunken. Strö på ett tunt lager mjöl. Täck över med bakduk och ställ degen att jäsa på varm plats (28-30 grader) i 1 1/2 timme.

Ta upp degen på bakbordet och knåda den i cirka 5 minuter. Forma den till en kringla. Lägg på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa. Pensla med uppvispat ägg, strö över flagad mandel eller hel skållad och grädda i 200 graders ugn i cirka 25 minuter.

Ta ut ur ugnen och pensla snabbt med smält smör. Låt kringlan svalna under bakduken. Sikta över florsocker.

Elagu Eesti!

Inga kommentarer: