13 april 2015

håkancitat

Härom dagen fyllde Håkan Hellström år och då tänkte jag ganska mycket på vad han har betytt för mig under det här året. Jag har inte varit nån stor Håkan-fan, men alltid gillat honom och framförallt de tidiga skivorna. I december var jag och Åsa på bio och såg filmen som gjorts om hans Ullevi-konsert och då blev jag helt knockad. Plötsligt hittade jag ord på en massa känslor som funnits under året. Här nedan kommer de fyra viktigaste låtarna...


CITAT FÖR FÖRSTA TIDEN
(Edelweiss)

Och du undrar vem som kysser henne nu?
Du undrar vem.
Vem om inte du.
Och läpparna, du kallade dina.
Det gör ont att veta.
Men lika ont att undra.

Du säger 'har du tändstickor?'
- Ja tillräckligt om du vill bränna ner stockholm.
'Och har du vin och sprit?'
- Så att det räcker för att få hela fjärden full av sorger.
Allt, det är för sent.
För sent för vin, för sent för kärlek ren som snö.
Inatt finns ingen väg tillbaks, ingen alls.

För sent för edelweiss...


CITAT FÖR BEARBETNINGSFASEN
(Man måste dö några gånger innan man kan leva)

Jag var tvungen att förändra nånting,
du hade just lämnat mig.

Man måste genom skam.
Man måste genom drömmar.
Man måste dö några gånger innan man kan leva.


CITAT FÖR ÖNSKAN OM FRAMTIDEN
(Valborg)

Och om du någonsin
vill ha en idiot, lägg din hand i min.

Du kanske aldrig når det du vill nå,
Men du når mig.
Du kanske aldrig får den du vill få,
Men du får mig.


CITAT FÖR HUR DET KÄNNS NU
(Du är snart där)

Fortsätt när mörkret kommer och allt gör ont.
Fortsätt som ett höstlöv i vårens första flod.
Som ett hjärta som vägrar sluta slå.
När varje bön gått åt, fortsätt.

För jag tror.
När vi går genom tiden,
att allt det bästa
inte hänt än.

Säg det, säg det, säg det igen...

Håkans Ullevi-konsert finns att lyssna på här

Blogginlägg 44 av 100 i #Blogg100

Inga kommentarer: