17 april 2015

råbiff och brel


Fortsatte mitt födelsedagsfirande med att äta råbiff (som jag fått tips av Margit Richert att det är den bästa födelsedagsmaten). Jag, kompisarna Camilla och Lena gick på Bistro Bon och åt en utmärkt råbiff och sen crème brûlée. Därtill drack vi Crémant, Côtes du Rhône-vin och en söt Riesling. Perfekt! Jag fick en fin blombukett, en ta-med-mugg gjord av bambu & silikon och salty caramel-tryfflar. Mina vänner vet vad jag gillar...


Så här tycker jag att fransk råbiff ska smaka. Om du vill prova en annan variant gör Margits variant. Henne skall jag för övrigt åka och hälsa på om några veckor. Första gången vi ses och jag är så förväntansfull.

FRANSK RÅBIFF

150 g Innanlår
0,5 liten rödlök, finhackad
2 droppar tabasco
1 tsk Worcestershiresås
1 tsk tomatpuré
1 msk kapris, hackad
1 msk inlagd gurka, finhackad
2 tsk finhackad persilja
1 äggula
salt och peppar

Be kötthandlaren att mala köttet åt dej. Det brukar stå att man skall skrapa själv, men det är jag för lat för. Blanda hackad lök, kapris, inlagd gurka och persilja. Rör äggulan i en skål och tillsätt tabasco, Worcestershiresås och tomatpuré. Salta och peppra. Blanda köttet med lökblandningen. Häll över såsen och blanda väl. Forma till en biff. Servera med dijonsenap, syltlök och pommes frites.


Idag på lunchen fick jag ytterligare en födelsedagspresent. Jag och mamma var på soppteater på Stadsteatern. Vi såg ett gästspel av Länsteatern på Gotland, som hette "Brel stavas inte med ä". Det var en samling Brel-låtar med nya svenska texter med gotlandsanknytning. Helt suveränt! Lennart Bäck och Tove Vahlne både sjöng och gestaltade låtarna på ett fint och roligt sätt. Bäst var nog otrohetssången som utspelade sig på varsin sida om en dörr med ett oväntat lesbiskt slut. Och sången om Johnny, gotländsk transa utsatt för hatbrott. 


Här är en länk till mer info om föreställningen.

Blogginlägg 48 av 100 i #Blogg100.

Inga kommentarer: