24 juli 2017

det finns inget bättre än danska smørrebrød


Jag har ett gäng fantastiska twitterkompisar. Flera gånger har vi gjort roliga dagsresor över Öresund. Och varje gång har jag ätit en av mina favoriträtter alla kategorier, smørrebrød. Det är allt som jag gillar, gott bröd, smaskiga pålägg och en stor valmöjlighet efter humör.


När man äter på nått av de klassiska smörgåshaken i Köpenhamn som tex Café Petersborg eller Kanalcaféen, så får man brödet för sig och påläggen i små skålar. Ett trivsamt sätt att servera och låta alla få välja mängd. Till denna gudamat dricks förståss Hof och en lille...

Jag gillar de flesta sorters smørrebrød, men återkommer alltid till det med grov leverpastej, champinjoner och bacon.


SMØRREBRØD MED LEVERPOSTEJ 

Danskt rågbröd
Sallad
Grov leverpastej
Bacon
Champinjoner
Gurka
Persilja

Värm grovmalen leverpastej en minut i micron, så att den blir ljummen. Lägg på sallad på en skiva rågbröd och lägg på leverpastejen. Stek bacon och färska champinjoner. Toppa med dessa. Garnera med gurkskivor och lite persilja.
Om du vill göra någon annan sorts smørrebrød, finns här två länkar som jag har sparat. Sven Melanders tips och Håkan på Vindlekas tips.

Del sju i #receptminnen2017

Inga kommentarer: