18 juli 2017

Georgien del 1 - Auberginerullar och Borjomi

Det kök som fascinerat mig mycket det senaste året är det georgiska. Det har naturligtvis att göra med att jag förra året åkte på en fantastisk resa till Georgien. Jag hälsade på mina vänner Margit och Thomas, som just då bodde där. Nu har de flyttat vidare till Mexiko, och jag funderar på när jag kan få till en sydamerikaresa...


Mina mat- och dryckesminnen från den resan är många, men de två starkaste är auberginerullar med valnötsröra och det märkliga mineralvattnet Borjomi. Det smakar som det bräckta vatten vi hade i Gannarve i Gammelgarn, där vi hyrde flera av min barndoms somrar. I Georgien finns det överallt och vi hade det hela tiden till hands. Beroendeframkallande.


Vid en av våra första middagar fick jag pröva valnötssallad, valnötsrullarna och katchapuri (den ostfyllda pizzan/brödet, som Georgien är så känt för). Vi satt på restaurang Bravo i Telavi och hade Kaukasus i fonden. Magiskt! Valnötsrullarna har jag försökt återskapa i Sverige, och det här är receptet just nu. Det är lite av ett work in progress..


GEORGISKA AUBERGINERULLAR

1 stor aubergine
Salt
Olivolja
1 vitlöksklyfta
0,5 gul lök
200 g valnötter
1/2 röd paprika
1 msk färsk mynta
1 msk färsk bladpersilja
Granatäppeljuice
0,5 tsk kanel
Chilipeppar

Skär auberginen i ca 0,5 centimeter tunna skivor på längden. Lägg skivorna på en ugnsplåt, torka av eventuell vätska. Salta och ringla över olja och grilla i 200 grader tills de blir mjuka och får lite färg, vänd efter 5 min. Det tar ca 5 minuter på varje sida. Låt dem sedan rinna av på hushållspapper.

Hacka vitlök och lök riktigt fint och stek i lite olja tills det blir mjuk. Låt kallna.
Mixa valnötter, paprika, mynta och persilja i matberedare och späd med granatäppeljuice tills konsistensen blir som en färs. Häll över färsen i en skål och blanda med löken. Smaksätt med salt, kanel och lite chilipeppar. Lägg en klick på varje aubergineskiva och rulla ihop.

Ställ dem i kylskåpet och ta fram 30 minuter innan de ska ätas.

Del ett av #receptminnen2017

Inga kommentarer: