28 juli 2017

grekiskt innan parkteatern

Häromdagen var jag på Parkteatern och såg en föreställning som heter Povels naturbarn. Det är syskonen Ramel tillsammans med basisten Backa-Hans som sjunger Povel Ramel-melodier och berättar egna minnen från sin uppväxt. Mycket charmigt! Jag älskar Parkteatern, sommarunderhållning som är gratis. "Stockholmarnas kulturella skatteåterbäring", som chefen Sissela Kyle brukar säga.


Inna dess åt jag grekiskt på Grekiska kolgrillen. Souvlaki, halloumi, tsatsiki och grekisk sallad. Så gott och så somrigt. Jag brukar ju laga grekiskt på sommaren och både souvlaki och tsatsiki finns på bloggen. Men inte min grekiska sallad. Jag har medvetet skrivit ut ganska få mått, eftersom det är så mycket tycke och smak som avgör här.


GREKISK SALLAD

1 rödlök 
1 röd paprika 
0,5 gurka
2 tomater
romansallad
salt och peppar
1 paket fetaost
Torkad oregano
Kalamataoliver
2 delar olivolja
1 del rödvinsvinäger

Skiva löken tunt, skär resten av grönsakerna i bitar och lägg upp på ett fat, strö på salt och peppar. Toppa med fetaost, oliver, oregano och ringla slutligen över olivolja och vinäger. 

En annan god grekisk sallad är den här salladen från Kreta. Den har jag hittat hos Yotam Ottolenghi, en fantastisk israelisk kock som bor i England. 


YOTAMS GRÖNA SALLAD 

3 vitlöksklyftor 
1 rödlök 
2 msk olivolja
2 tsk vitvinsvinäger
0,5 tsk salt
1 gurka
2 gröna paprikor
0,5 tsk kalonjifrön (nigella)
dill
mynta

Hacka vitlöken och ena halvan av löken fint. Mortla olja, vinäger, lökhacket och salt i en mortel till en lös pasta. Skiva den andra halvan av löken. Skär gurkan och paprikorna i bitar. Blanda lök, gurka, peppar, kalonjifrön och oljepastan i en skål. Strö på hackad dill och mynta.

Del elva i #receptminnen2017

Inga kommentarer: