12 juni 2014

den blomstertid nu kommer...


Skolavslutning. Den blomstertid nu kommer. Fröken håller tal och föräldrarna är rörda. Känns det igen? Det var inget undantag igår. Både jag och Magnus hade tagit ledigt för att få ha en hel härlig dag med barnen. Som strålade i kapp med olvonbusken i fina examenskläder på väg till skolan.


Först var det en stund i klassrummen, och sen den traditionella avslutningen i Finska kyrkan. Hela lågstadiet sjöng Pippis sommarvisa, innan avtackningen av lärare och utspark av 9:orna tog vid. Kören avslutade sen med en somrig estnisk sommarvisa Suvi.


Efter japansk lunch på Shogun (Klaras val) så drog vi till Vaxholm. Det var mysigt att kolla Djurgården, Fjäderholmarna och fina sommarhus på vägen ut.


Väl framme i Vaxholm badade Klara, medans vi andra lite mer fega tittade på, innan vi tog oss an kakbuffén på Hembygdsgården. Erik valde en stor chokladcookie och kanelbulle och var störtnöjd.


Vi hade tänkt hänga i parken och sen äta middag innan båtarna på Ångbåtens dag skulle anlända, men tyvärr drog regnet in. Så vi tog bussen in till stan och åt middag på Popcornrestaurangen aka O´Learys (Eriks val) istället. Det var rätt gott, men tyvärr slarvades det både med service, dryck och mat. Så vi bestämde att det finns bättre amerikanska restauranger att gå på i fortsättningen.


Till sist vill jag önska er alla en riktigt fin sommar med den dikt som Klara läste i klassrummet idag.


Sommar
Bäcken plaskar somrigt.
Jag och min kompis springer dit.
Havet drömmer hoppfullt.
Jag sätter mig på en klippa.
Friheten sjunger glittrande.
Sommaren är här.
Sommarlovet smakar glädjefullt.
GLAD SOMMAR!

Inga kommentarer: