28 december 2008

godisminnen

När jag jobbade i Jerusalem, brukade jag köpa amerikansk fudge i en affär på Ben Yehuda street och har sen dess försökt återskapa den rätta fudgekonsistensen mha olika recept. Nu har jag äntligen hittat ett superenkelt recept, skapat av Nigella, som är busgott och ger rätt fudgekänsla.


CHOKLADFUDGE MED PISTASCHNÖTTER
(ca 60 bitar)

350 g mörk choklad (minst 70 % kakao)
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
30 g smör
150 g pistagenötter
1 krm salt

1. Hacka chokladen. Lägg den, kondenserad mjölk, smör och salt i en tjockbottnad kastrull. Värm försiktigt och rör om tills det har smält.
2. Lägg nötterna i en plastpåse och krossa dem grovt med en brödkavel.
3. Tillsätt nötterna i den smälta chokladen och rör om. Häll upp smeten i en form och släta till ytan.
4. Låt svalna och ställ in i kylskåpet tills den har stelnat. Skär i rektangulära bitar.


Jag testade även en variant på receptet, som blev bra den med!

Malenas julvariant 2008:

50% apelsinchoklad
50% mörk choklad
Rostad mandel

Nästa försök blir en chillichokladvariant och en variant med jordnötssmör, för det var min favorit i Jerusalem.

Uppdatering 2012:


Jordnötsfudge

150 g mörk choklad
150 g mjölkchoklad
1 burk kondenserad mjölk
c:a 80 g jordnötssmör

Den vann familjens omröstning om årets julgodis!

Uppdatering 2015: I år försökte jag göra jordnötsfudgen med bara mörk choklad och lite mer jordnötssmör. Det blev sådär. Tycker att den blir för chokladig i smaken och lite sträv. Originalreceptet är bättre...

Inga kommentarer: