26 december 2008

vackra körklanger

Idag har jag varit på konsert i S:t Jacobs kyrka. Kammarkören och ungdomskören sjöng, dirigerade av Gary Graden och Micke Wedar, Anders Bondeman spelade orgel och Lisa Rydberg spelade fiol.



Det var förståss jättefint och jag blir glad bara av att vara i min bröllopskyrka. Dessutom fick jag tillfälle att säga tack till både Gary och Anders efteråt, vilket var kul. Anders är ju privat vän med pappa (och mamma) efter alla deras gemensamma år i S:t Jacob, och vi har träffats på julfester hos dem. Gary känner jag sen de åren då jag kockade på kammarkörens körläger på Koholmen i Stockholms skärgård.



Min absoluta favorit är Förunderligt och märkligt av Gundtvig, för den ger ett annat perspektiv på julen än den gullegulliga. Dessutom har den en så vacker melodi!


Förunderligt och märkligt,
omöjligt att förstå,
men dock så ljust och verkligt
och ljuvt att tänka på:
inunder öppen himmel,
på bädd av strå och blad,
du finner, Herre Jesus,
din första vilostad.

En fågel har sitt näste,
sin kula varg och lo,
var blomma har ett fäste,
var humla har ett bo,
men fursten i Guds rike,
det levande Guds ord,
får bli en hemlös like
sin första natt på jord.

Inga kommentarer: