3 april 2017

måndagstema - konsertminnen del 2

Torsson 40 år, konsert på Södra teatern 16 februari 2012


Ända sedan 80-talet har jag gillat Torsson. De är lite som mitt gotländska favvoband Smaklösa. De skriver texter om sin hembygd, om hur det var när de växte upp och vardagsrealism. Men till skillnad från Smaklösa kan Torsson spela. Det är hög klass på musikerna. Två gamla Wilmer X-medlemmar, och ytterligare två bra musiker. Bo Åkerström som sjunger är väl sisådär på gitarr, men hans röst är ett signum för bandet.

Jag och min kompis Anders var på konserten. Många klassiker, men även en del nya låtar spelades. Roligt och medryckande. Och oerhört nostalgiskt!


Här är några exempel på refränger från Torssons låtskatt:

Jag minns en gammal bil från sextiett.
Den var rostig men den startade rätt så lätt.
När jag smorde in kolven med vaselin,
gick den bättre än en Singer snabbsömsymaskin.

D-K-W
D-K-W
En Västtysk produkt, som var känslig för kyla o fukt.
D-K-W
D-K-W
En Västtysk produkt, tre cylindrar o oljelukt.


-----

Det spelades bättre boll, på Gunnar Nordahls tid.
Det spelades bättre boll, på gräsplanen hemmavid.
Det spelades bättre boll, innan dom unga tog vid.
Och det spelades bättre boll på gräsplanen hemmavid.


-----

Danmark, Danmark,
Det e ett dejligt land
Där Pedersen kör knallert o citerar HC And.
Danmark, Danmark
de e flöde, ost o smör
Det måste vara där man hamnar när man dör!



Här är en spotifylista som jag gjorde av konsertens spellista: Torsson på Södra teatern


Innan konserten gick jag och Anders på Crêperi Fyra knop. Det tycker jag är det bästa crêperiet i Stockholm. Bra utbud av galetter och crêpes, och de har udda cidersorter. Jag avslutade med deras calvados-crêpe. Calvados och hasselnötter är så gott ihop. Ännu bättre förståss med lite äpplen. Det här receptet lärde jag mig av Marie, en fransk student i Uppsala.

CRÊPES MED ÄPPLEN, CALVADOS OCH NÖTTER

Crêpes enl detta recept

Calvados äpplen:
3 st äpplen
50 g smör
3 msk socker
2 tsk kardemumma
3 msk calvados

några stänk calvados
1 dl hasselnötter

Skala äpplen och skär i fina tunna klyftor. Smält smöret i en stekpanna med sockret. Bryn äppelklyftorna och pudra med kardemumma. Sänk värmen och häll över calvadosen. Låt det småputtra lite.

Toppa varje crêpes med äpplen, några stänk calvados och rostade hackade hasselnötter.

Blogginlägg 34 av 100 i #Blogg100 2017

Inga kommentarer: