8 april 2017

pray for stockholm

Igår kl 14:53 drabbades Stockholm av ett attentat. Kanske var det en terrorattack, kanske var det en mordattack av en man som fått sin asylansökan avslagen. Det vet vi inte än, men fyra människor förlorade livet och 15 skadades pga hans framfart med en stulen bil.


Jag blev sittande kvar på jobbet, eftersom tunnelbanan stängdes och det varnades för att gå ut, innan man visste om detta var en del av en större aktion. Vi sitter vid Odenplan, där Drottninggatan blivit Norrtullsgatan, men det är ändå inte mer än en kvarts promenad från Åhléns.

Barnen fick gå hem från Skanstull, eftersom de kunde åka med en buss dit, Magnus satt dock fast i krismöte på Konstfack. Men han kom hem till dem innan jag kom hem till mig. Jag gick vid 18-tiden, och hade fått tips om att ta båt från Nybroplan till Hammarby Sjöstad. Jag fick gå i en ganska stor halvcirkel pga avspärrningar. Det var mycket folk ute och gick, men det var lugnt och tyst. Nästan lite spöklikt. På båten var det också lugnt och ingen trängde sig.


När jag till slut kom hem vid åttatiden, satte jag på snäll musik och åt lite goda ostar från Åsbergets mejeri. En dragoninlagd getfetaost och en blåmögelost som hette Rocka Fett. Båda var supergoda. Jag köpte dem på trädgårdsmässan, få nu leta efter en återförsäljare här.



Ta hand om varandra! Jag är så tacksam för att allt i vårt civilsamhälle fungerade som det skulle igår. Så här skrev min kompis Claes på sin facebook idag.


Blogginlägg 39 av 100 i #Blogg100 2017

Inga kommentarer: