10 april 2009

blåsippor i nacka

Blåsippan ute i backarna står...



I dag gick hela familjen en härlig tur vid Hellasgården. Jag har kollat upp leden på deras webbplats, och fått följande information.

Källtorpssjön runt - Gul vandringsled

Norra och östra delen av Källtorpssjön inramas av kraftiga och branta höjder. (En utlöpare av den så kallade "nacken" som givit områdets dess namn.) På ryggen av "nacken" löper en stor del av detta spår, som bitvis är ganska kuperat. Bland annat passeras Källtorpsbergets topp – c:a 35 m över Källtorpssjön med fin utsikt mot söder. En trevlig rastplats. Torpet Snörom med anor från 1700-talet och gården Källtorp passeras på hemväg.
Längd c:a 5 km. Jobbigt!


Och på denna tur hittade vi blåsippor, min lilla älskling bland vårblommorna.



Bilden ovan är lånad från Wikipedia, där jag också har slagit upp att Blåsippan är helt fridlyst i Stockholms län, medans den i Uppsala län får plockas, men inte grävas upp eller säljas bukettvis.

1 kommentar:

BP sa...

Ja, ja, nu vet jag hur blåsippor ser ut. Tycker faktiskt att de är mycket lik mina ... vad de nog heter - sakerna jag tog kort på i Vaxholm. Tittade visst inte så noga ;-)