19 augusti 2008

jordnötssmör


I vårt kylskåp finns det alltid ekologiskt jordnötssmör. Mest för att jag och Klara gärna äter det som Klara kallar Mammas specialmacka. Det är en rejäl "Peanut butter and jelly sandwich". Smaskigt och ganska onyttigt, så därför tillåts den bara på helgerna!


MALENAS SPECIALMACKA

2 skivor fullkornstoast
jordnötssmör
hallonsylt

Rosta bröden. Bred på jordnötssmör på båda skivorna. Bred på hallonsylt på den ena. Lägg ihop bröden och dela på mitten.

Men jordnötssmöret finns där också för att jag då och då gör satesås (satay). Det lärde jag mig av kocken på den numera nedlagda restaurang Asia i Gamla stan. Vi brukade gå dit på fredagarna, när jag jobbade med Globenprojektet 88-89, och äta Sate Babi (Fläskkött på spett med jordnötssås). Jag har senare provat andra recept, men återvänder alltid till mitt originalrecept. Numera äter jag satesåsen oftast till kyckling.


 ASIAS SATE-SÅS

1 lök (finhackad)
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk olja
1 dl jordnötssmör
2 dl vatten
1,5 msk soja
2 tsk citronsaft
1,5 msk socker
1 krm sambal oelek


Fräs lök och vitlök i oljan. Tillsätt soja, citron, socker, sambal och vatten. Låt koka några minuter. Tillsätt jordnötssmöret. Koka tills det tjocknar.

Smaka av! Är det för tjockt späd med mer vatten, behövs det mer sötma tillsätt socker, mer syra tillsätt citronsaft, mer sälta tillsätt soja och mer styrka tillsätt mer sambal.

Inga kommentarer: