26 augusti 2008

syskonkärlek



Det är inte ofta jag tycker att de tecknade filmer som barnen tittar på är kul eller ens sevärda. Men jag har en favorit, som även jag vill se på Barnkanalen, nämligen Charlie & Lola.
Det handlar om Charlie 7 år och hans syster Lola 4,5 år. Charlie beskriver sin syster som ”liten och lite lustig”, men tar på ett fantastiskt sätt hand om sin syrra.



Det är skönt med en serie där det för en gångs skull är en kille som är snäll och duktig och en tjej som är ostyrig och gnällig. Och lösningarna på hur han tampas med t ex Lolas grönsaksfobi är så fantasirika, han beskriver ärtorna som ett grönt regn och morötterna som sjöjungfrurnas älsklingsmat. Dessutom tecknar Lauren Child dom två syskonen på ett underbart sätt.

Jag hoppas att mina två små älsklingar/busungar utnyttjar sin fantasi lika mycket för att hjälpa varandra!



Det går att läsa mer om Charlie & Lola här

1 kommentar:

BP sa...

En underbar bild på Klara och Erik!!
//Beate