21 augusti 2008

svenska äpplen



Ute på landet har vi två äppelträd som båda bär sommaräpplen. Min pappas favorit är Transparente Blanche medans jag tycker att Silva är godare.
Trädet gav jag och min bror till min morfar för många år sen, så det går under namnet Morfar Aksels träd.

Så här skriver en plantskola om SILVA:

Trädet: Medelstarkt till svagväxande, härdigt och motståndskraftigt mot sjukdomar. Ganska sen som äldre varierande bördighet. Blomningen är medeltidig.
Frukt: Medelstor, konisk, grundfärg gulgrön med ljusare punkter. Köttet vitt, tämligen fast, något grovt med frisk, syrlig smak.
Mognar: Augusti-september.

Nu har skörden kommit och vi har gjort både smul-äppelpaj och äppelsockerkaka. Men min favoritpaj kommer från mammas tummade exemplar av Hirams Blåa kokbok, och det passar bra till detta lite syrliga äpple.



HIRAMS ÄPPELPAJ
Pajdeg
100 g smör
100 g mjöl
2 msk vatten
(1 tsk kanel)

Fyllning
100 g smör
200 g socker
2 ägg
4 syrliga äpplen (rivna)

Knåda hastigt ihop mjöl, rumsvarmt smör och lite vatten till en deg och låt vila i kylskåp.
Rör socker och smör pösigt. Vispa äggen. Blanda ner äggen i smörblandningen, långsamt under vispning. Rör ner de rivna äpplena i smeten.
Klä pajformen med deg och häll i smeten.
Grädda 45 min i 225 grader.

Låt svalna något, pudra över florsocker och servera ljummen med vaniljglass.

Om äpplena inte är så syrliga brukar jag minska på sockret. Dessutom kan man minska något på smöret i smeten tycker jag...

Inga kommentarer: