3 februari 2012

vintermarmelad

Till helgfrukostarna är det trevligt med en god marmelad. Våra köpta har tagit slut, och i linje med att försöka äta så schysst mat som möjligt, gjorde jag för första gången på länge egen apelsinmarmelad. Med syltsocker är det ju barnsligt enkelt! Jag valde att ha i lite kryddor för att få lite knorr på smaken. Nästa gång tror jag att jag byter ut en av apelsinerna mot en grapefrukt...



KRYDDIG APELSINMARMELAD

1 kg apelsiner
500 g syltsocker
1 stjärnanis
1 kanelstång
2 kardemummakapslar

Skär av skalet, försök få med så lite som möjligt av det vita. Strimla skalen. Pressa juicen ur apelsinerna. Mät upp och fyll ev på med vatten till 5 dl. Koka allt utom sockret i 10 min. Ta ur kryddorna. Koka med socker 10 min. Gör marmeladprov i kylen (5 min). Koka lite till om det behövs.

När jag ändå höll på gjorde jag jordgubbsylt på frysta jordgubbar, eftersom den köpta pannkakssylten tagit slut. Även det en baggis med syltsocker. Jag mixade den ordentligt för att barnen vill ha sin pannkakssylt sån. Själv tycker jag att det blir lite väl mycket jordgubbskräm över detta...



JORDGUBBSYLT

1 kg frysta jordgubbar
500 g syltsocker
1 citron (saft)

Tina jordgubbarna. Mixa eller mosa dem med socker och citronsaft till önskad konsistens. Koka 10 min, skumma ordentligt.

Inga kommentarer: