24 maj 2020

coronavåren - hemmavecka 10

Ännu en vecka har gått. Den här innehöll ju väldigt få arbetsdagar, så vi kunde njuta lite mer än vanligt av vår vackra försommar. Den har varit lite kylig, så det blomningen håller på lite längre än vanligt. Härligt! 

Men idag är det skönt ute och balkongen skall bli ompysslad. Så här ser min fina gata ut. Det är den adress som jag bott näst längst på sen jag flyttade hemifrån. Tänka sig! Och om nån hade frågat mig när jag flyttade hit efter separationen, om det skulle bli en lycklig plats, så tror jag att jag sagt nej. Men nu efter 5,5 år är jag fri och glad och trivs så otroligt bra!


Helgen har både bestått av utflykter och matlagning, men även rätt mycket softande framför musikaler. Vi har sett Rent, Sound of Music live och Moulin Rouge. Klara håller på att komma i kapp Erik på musikalfronten. Vilket gläder den gamla mamman, att båda barnen har fastnat för denna genre.

Till soffhäng passar indisk mat väldigt bra. Och har man schysst lamm i frysen tack vare fina vänner, så får man allt göra lammcurry, naan  och periskochutney. Mina indiska recept kommer från en av mina engelska favoritkockar Rick Stein, som jag följde på den tiden kanalen BBC Food fanns. Och recepten är nedtecknade från hans tv-program. Enkla och väldigt goda!


RICK STEINS LAMMCURRY

2 msk smör
3 lökar
1 burk krossade tomater
10 klyftor vitlök
stor bit ingefära
1 msk mörk sirap
1 msk äppelcidervinäger
1 dl vatten

1 kg lammkött
salt

1 tsk korianderfrö
1 tsk spiskummin
1 tsk chiliflakes
1 tsk paprikapulver
1 tsk gurkmeja

5 dl bladspenat
1 msk madras curry
0,5 dl kokosmjölk eller grädde
1 knippe koriander

Hacka löken och stek i smör. Skala och skär ingefäran i tunna skivor (så känns den inte så trådig). Kör löken i mixer med tomater, vitlök, ingefära, sirap, vinäger och vatten till en puré. Skär lammkött i små bitar och koka 20 minuter i purén. Smaka av med salt. Häll i de torra kryddorna, och koka vidare i 15 minuter. Blanda i spenat och madras curry. Häll i lite kokosmjölk eller vanlig grädde. Koka upp. Ta av grytan och blanda i färsk koriander och servera med basmatiris och persikochutney.


PERSIKO- OCH ANANASCHUTNEY

1 lök
1 stor burk persikor
1 liten burk ananasringar
1 dl äppelcidervinäger
1 dl socker
1 tsk krossad kryddpeppar
1 msk mörk sirap
salt och peppar
citronsaft

Hacka löken och fräs den i lite olja utan att det tar färg. Skär persikor och ananas i små bitar. Häll löken och frukten i en kastrull. Häll i resten av ingredienserna. Koka i en timme. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Låt svalna. 

Chutneyn och curryn blir båda bättre om de får stå en dag och mogna.

Inga kommentarer: