10 maj 2020

coronavåren - hemmavecka 8

Ännu en vecka i hemmakontoret, som vi börjat kalla B(ee)-corner. Jag och Klara sitter mitt emot varandra, jag jobbar och hon pluggar. När vi pausar, bakar vi, tar lunchpromenader och pratar om god mat. Dessutom stödköper vi bra grejer från favoriter. Den här veckan hämtade vi ut ett stort paket med oljor och balsamico från Foglia

Lotta som driver Foglia har jag känt sedan 2013, då jag för första gången provade hennes oljor. När jag precis hade separerat 2014 åkte jag med henne till Italien på en fantastisk mat- och dryckesresa


God olivolja är en viktig ingrediens i meze-rätter. Det är min absoluta favoritmat. Meze är ju inte en rätt, mer ett smakmässigt koncept som jag älskar. Röror, sallader, picklade grönsaker, smakrika kött- eller osträtter och gott pitabröd. En röra som jag inte tidigare försökt mig på är Muhammara. Ën kryddig paprika- och valnötsröra från Aleppo, som passar bra till kycklingrätter eller bara som pålägg till rostat bröd. I veckan gjorde vi varianten som finns på den fantastiska matbloggen Zeinas Kitchen. Vi hade mer kryddor än hon har i sitt recept, men det beror nog på att vi utgick från en mild ajvar som vi hittade i vårt coop. Det viktiga är som vanligt att börja försiktigt med kryddor och salt och sen smaka sig fram till det som man själv gillar. Salt, sött, syrligt och starkt...


ZEINAS MUHAMMARA

1,5 dl valnötter
0,5 dl ajvar/paprikaröra
2 msk ströbröd
1 pressad vitlöksklyfta
3-4 msk citronsaft
1-2 msk granatäppelsirap
1 färsk chili
1 tsk spiskummin
Salt & peppar
2 msk vatten
olivolja och rapsolja

Rosta valnötterna mitt i ugnen (200°)  i ca 10 min. Ta ut från ugnen och lägg nötterna på en kökshandduk. Gnugga bort så mycket skal som möjligt från nötterna. Lägg nötterna i en matberedare tillsammans med övriga ingredienser och kryddor, förutom oljan. Mixa och smaka av med salt och peppar.

Häll sedan i olja medan mixern är igång, blanda oliv- och rapsolja, annars kan olivoljesmaken lätt ta över. Det går åt några matskedar. Muhammaran kan kännas lite lös i början men ströbrödet kommet att svälla upp och det blir tjockare. Röran håller sig i kylen i ca 5-6 dagar.

Första gången jag åt meze, var när vår familj besökte min farmor och farfar i Jerusalem 1977, när min farfar Erik Beijer var vikarierande direktor på STI (där jag 15 år senare jobbade som kock). Då åt vi en fantastisk meze i ett regnigt Jeriko, ett  minne som verkligen har etsat sig fast. Goda röror, oliver och varma pitabröd. Under studenttiden bakade jag ofta pitabröd själv, men sen har jag bott på ställen där det går att få tag i billig och bra pita. Nu när vi börjat baka en del här hemma, så har jag letat upp mitt gamla recept. Och wow vilka fina pitabröd det blev!


PITABRÖD
16 st

50 g jäst
5 dl vatten
1,5 tsk salt
0,5 msk socker
2 msk olja
c:a 13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Rör ut med fingervarmt vatten. Blanda i salt, socker, olja och nästan allt mjöl. Låt degen jäsa övertäckt i 1 timme.

Ta upp på ett mjölat bakbord och dela i 16 bullar. Kavla ut till 0,5 cm tjocklek. Lägg på en bakplåtspapperklädd plåt och grädda i 275 grader i 8 min. Låt kallna under bakduk. Skär en skåra och fyll med något trevligt och gott!

Inga kommentarer: