3 maj 2020

coronavåren - hemmavecka 7

Ännu en vecka med hemmakontor och coronatider. Förra veckans Virtualborg är avklarad. Vi fick jättefin feedback på vår sändning och är nu uppe i över 3500 visningar. Vi drog in mer pengar än vi kunnat drömma om och känner oss väldigt nöjda med att vi på kort tid fixade detta lilla specialarrangemang. 

Häromdagen kom beskedet att Medeltidsveckan blir digital och sen tidigare är även Almedalsveckan inställd. Undrar hur den här sommaren kommer att bli? Vi har genom åren varit många gånger på medeltidsveckan, senast var 2016 och då gick barnen på smideskurs hos Mäster Niko Caspers på vackra Kapitelhusgården.


Medeltidsveckan behöver stöd och jag swishade lite pengar när de i påskas hade en livesänd medeltidskväll Forum Quaratenam och det kan nog bli fler såna kvällar. De kommer att släppa en uppdaterad app under 2020, där man kan följa arbetet med den digitala medeltidsfestivalen vecka 32.


Jag försöker stödja mina favoritartister och kulturarbetare. Och då särskilt de som gör egna roliga initiativ. Gycklargruppen Trix kör sitt koncept Kul i kris på lördagarna. Dit har jag swishat för ett krus öl eller två. Även Timo Räisänen kör onsdagskonserter och Wilmer X körde en längre konsert från KB i Malmö. Heja alla digitala sändningar!!! Och gå in och stöd dom du gillar, så de klarar sig igenom den här våren!


På matsidan är det trygga favoriter som gäller. Klara kollade igenom min gamla receptbok från studenttiden och hittade det här receptet på ultimat comfort food.


Jag tycker att man kan göra den på vilken sorts pasta som helst, men i helgen blev det gotländsk penne från Kungsörnen. Ett kul och klimatsmart alternativ med svensk durumodling. Heja det!

Makaronipudding är bland de få rätter jag tycker är goda med ketchup. Barnsligt gott!


MAKARONIPUDDING

5 dl pasta
1 pkt bacon
1 gul lök
3 ägg
6 dl gräddmjölk
salt och peppar
riven ost

Koka valfri pastasort i 3 min i saltat vatten. Häll av kokvattnet.
Skär bacon i småbitar. Hacka löken fint. Fräs bacon och lök i en stekpanna. Blanda fräset med pastan. Smaka av med salt och peppar.
Vispa ägg och gräddmjölk. Jag har 5 dl mjölk och 1 dl grädde, men det går att göra på bara mjölk om man vill. Smaka av med salt och peppar.

Lägg pastan i en ugnsfast form och häll över äggstanningen. Strö på riven ost. Grädda längst ner i 225 graders ugn i 40 minuter.

Inga kommentarer: