31 maj 2020

coronavåren - hemmavecka 11

En vecka som bara försvann. Jag var hängig mest hela tiden och fick till slut antibiotika för luftrörskatarr. Vi planerade för Eriks konfirmation och jag funderade över kårens sommarläger. Eftersom mors dag infaller idag, samtidigt som vi firar Erik, så firade vi den tidigare i veckan, och jag fick en fin hälsning på Insta.


Jag och Klara pratar mycket mat, när vi nu delar köksbord med våra datorer om dagarna. Och vi går igenom mina gamla klippböcker med recept. Och hittar guldkorn. Mors dags-middagen bestod av den här kycklinggrytan och en cheesecake-liknande tårta. 


PAPRIKAKYCKLING

1 kg kycklingfiléer
3 msk mjöl
salt och peppar
smör
1 stor gul lök
3 röda parikor
2 msk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 tsk mejram
1 tsk chiliflakes
2 dl grädde

Strimla kycklingen och hacka löken. Blanda kycklingen med mjölet. Lägg smör i en gryta, och stek kycklingen tills den får lite stekyta. Salta och peppra. Lägg i löken och fräs den tillsammans med paprikapulvret. Lägg i pressad vitlök och hackad paprika. Häll i tomatkross och grädde. Smaka av med mejram, chiliflakes och ev mer salt. Låt sjuda en halvtimme. Servera med god pasta eller ris.


CREME FRAICHE-TÅRTA

Deg
3 dl vetemjöl
1 dl socker
125 g smör
1 ägg

Fyllning
4 dl crème fraiche
0,75 dl vetemjöl
1 dl socker
3 ägg
1 apelsin, skalet
1 tsk kanel

Blanda mjöl och socker. Finfördela smöret i blandningen till en grynig massa. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en deg. Låt vila i 30 min. Tryck ut degen tunt i en rund form, låt kanten bli minst 4 cm hög.

Riv apelsinskalet. Dela äggen. Blanda crème fraiche, mjöl, socker, äggulor, kanel och apelsinskal. Rör blandningen  ordentligt. Vispa vitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ner i smeten. Häll fyllningen i skalet, och grädda i 175 grader i 50 minuter. Täck om tårtan börjar få för mycket färg.

Låt svalna och sikta florsocker över.

Inga kommentarer: