16 maj 2020

sommarsmaker

Solig lördag och ännu en helg där aktiviteter ställts in. Jag skulle egentligen varit i Malmö/Lund och träffat twitterkompisar, och firat att det var fem år sen vår första twitterträff (tweetup). Här är vi på café Simpan 16/5 2015. Det är så trist med allt som ställs in hela tiden.


Så jag föreslog barnen och deras pappa att vi skulle äta middag ihop, eftersom det var obarnvecka för mig. Mitt ex bor bara 4 portar bort, så det är enkelt. Han tänkte fixa nått att ugnsbaka och jag gör en tsatsiki, en sallad och bakar ett gott bröd. Och till de somriga grekiska smakerna tänkte vi dricka ett rosévin. Skål för att det är försommar!


Till tsatsiki tycker jag att man skall ha grekiskt vitt bröd, så med mitt nyvunna bakintresse googlade jag lite och hittade det här brödet på en Allt om Mat-blogg. Mums!


GREKISKT BONDBRÖD

50 g färsk jäst
4 dl fingervarmt vatten
1 dl olivolja
1 dl tjock yoghurt
2 tsk honung
2 tsk salt
c:a 12 dl vetemjöl special

Blanda alla ingredienser i en bunke. Knåda till en smidig deg på låg hastighet i assistent i 10 minuter eller för hand i 20 minuter, tillsätt mer vetemjöl om så behövs. Degen ska släppa bunkens kanter och kännas elastisk. Låt degen jäsa i bunken i 30 minuter, täck med plastfolie.

Stjälp upp degen på mjölad bord och knåda ett par minuter. Dela degen i två delar och forma båda till runda bröd. Lägg bröden på en smord plåt och täck med en handduk. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och sätt ugnen på 225°. Strö sen över lite vetemjöl och snitta några snitt i varje deg med en vass kniv. Grädda bröden mitt i ugnen i 25-30 minuter, tills de fått en fin färg och låter lite ihåligt när du knackar på undersidan.

Inga kommentarer: