17 maj 2020

coronavåren - hemmavecka 9

Gotland min längtan, Gotland min tro, 
Gotland mitt vårliga land! 
Havet det vida tar dig i famn, 
folket och landet allt som har namn. 
Östersjöbölja sjung mig till ro, 
sist på min fädernestrand. 

(Gustaf Larsson)

Det pågår mycket funderingar om sommaren just nu. Kan vi ha sommarläger på Vässarö, kan vi öht lämna Stockholm, kommer Klara att få ett sommarjobb, går det att fjällvandra m m.

Och mest undrar jag, får jag komma till min kära favorit-ö? Somrarna som jag inte varit på Gotland går att räkna på ena handens fingrar. Och i år hade jag tänkt vandra längs Östergarnslandets kust på leden Austargang. Har även köpt boken Vandra på Gotland för att planera och längta. Men nu verkar det ju som om reserestriktionerna fortsätter. Håller tummar och tår, för att det vänder snart!

Härhemma i B-corner så har slutprovstiden kommit, Klara pluggar och har prov om vartannat. Och jag spurtar på upploppet av min tid på Byggtjänst. Den 15/6 börjar jag som konsult på Dokumentera, efter 13 år som redaktör på Svensk Byggtjänst. Då behövs det både nyttiga och peppiga mellanmål. Jag har bla gjort jordgubbssoppa och en supergod fudge.


JORDGUBBSSOPPA

500 g jordgubbar (frysta)
2 dl vatten
socker
1,5 msk potatismjöl
1 krm vaniljpulver
1 lime, saften

Koka upp jordgubbarna med lite socker, vatten och limesaft. Smaka av så du får den sötma du önskar. Låt sjuda tills gubbarna är mjuka. Blanda potatismjölet med lite kallt vatten. Rör ner blandningen i soppan. Rör tills det tjocknar. Låt det koka upp, och ta av kastrullen. Mixa soppan med en stavmixer. Späd eventuellt med mer vatten, om konsistensen blivit för tjock. Kyl och servera.


FRUKT & MANDEL-FUDGE

3 dl socker
2 dl grädde
100 g smör
200 g frukt&mandel 
100 g mörk choklad
russin
hackad mandel

Blanda socker, smör och grädde i en kastrull. Koka i 5 minuter, rör hela tiden. Blanda ner chokladen, och låt den smälta. Om du tycker att det är för lite russin och mandel i själva chokladen, häll i lite mer. Häll smeten på ett bakplåtspapper på en tallrik. Låt stelna i kylskåp över natten.

Jag gillar all choklad med russin eller mandel i, exempelvis frukt&mandel, romrussin och rostad mandel. Och det här är en trevlig godisvariant gjord på vanliga chokladkakor. Barnen vill testa den här med andra Marabou-varianter typ oreo och apelsinkrisp.

Inga kommentarer: