17 mars 2011

hbt-certifierad förskola

Grattis Nicolaigårdens förskola!




I går hbt-certifierades Eriks förskola som en av de första i Sverige. Det tycker jag är toppen! Personalen har gått en utbildning där de fått träna på att bemöta alla barn och familjer lika. En självklarhet kan tyckas, men vi som sett hur våra barn behandlats på flera förskolor, vet att det inte är så.

Så här säger Lotta, som är förskolechef, om hur man tänker: "Självklart är att vi är pojkar, flickor, män och kvinnor, det är inget vi hymlar med. Vi tar inte bort någonting för barnen, bara tillför. Serverar dem ett stort smörgåsbord där de får välja utifrån den egna individen...rosa, tennis, fotboll, docklek, ja vad de vill. Vi stödjer och uppmuntrar alla barn - oavsett kön - att prova på livets hela innehåll och möjligheter. Vi använder oss främst av egennamn, t.ex. kalle & lisa, och som grupp benämner vi oss som "kompisar", ett fint ord som skänker mycket mer än man kan ana. Prova själv en vecka att utesluta samlingsbegrepp som tjejer, killar, gubbar o.s.v. använd istället kompisar, personer, figurer och se vad som händer..."



En av Eriks pedagoger Kristian intervjuades på ABC-nytt om detta, och om man tittar noga på sändningen (c:a 10 min in i den), kan man se en liten kompis i blå byxor, grön jacka och svart mössa. Det är vår sötnos, det!

Bilden är en skärmdump från abc-sändningen (som tyvärr inte går att se längre)

Om du vill läsa mer, här är pressmedelandet från rfsl
och här finns en längre artikel i Lärarnas nyheter.

PS
Eftersom Beate inte hittade Erik i abc-inslaget, var jag bara tvungen att göra en skärmdump till...


1 kommentar:

BP sa...

UTMÄRKT!!! Men så hittade jag då inte Erik å då kollade jag tre gånger - nej jag har uppenbarligen inget bättre att göra;-)