23 mars 2015

morfar Aksels köttfärssås

När jag var liten hette den mormors köttfärssås och sen morfars köttfärssås. Nu kallar mina barn den för morfar Aksels köttfärssås. Det är en mild köttfärssås som min mamma beskrivit i sin bok Barnbarnens kokbok


Den kokboken håller jag på att digitalisera och återkommer säkert med fler recept därifrån. I dag gjorde jag en stor sats av såsen och serverade till barnen som börjar sin barnvecka hos mej.


MORFAR AKSELS KÖTTFÄRSSÅS

5 hg köttfärs
2 hackade gula lökar
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk + 2 dl grädde
1 tsk salt, vitpeppar
smör och olja till stekningen

Hacka löken och bryn den tillsammans med färsen. Dofta över mjölet och späd med gräddmjölken. Salta och peppra och låt koka ihop några minuter.

Min mammas kommentar: Den enda tillåtna avvikelsen är lite hackad svamp, de första kantarellerna som är för få att göra svampsås på. Lite vitlök, en nypa timjan? – Visst! Men då är man definitivt på väg från originalet!


Morfars köttfärssås skall ätas med rivna morötter, gärna lite smaksatta med pressad citron.

Blogginlägg 23 av 100 i #Blogg100

Inga kommentarer: