1 mars 2015

sportlov på landet


Jag har tagit en semesterdag och har lite sportlov med sötnosarna på landet. Det gäller att ta tillvara de helger jag har barnen och detta var ett bra sätt. Mina föräldrar är också i stugan, så det blir mycket umgänge över generationsgränserna.


Det är ganska begränsat med snö, så vi har ägnat oss mest åt inneaktiviteter som spel, film och singstar. Men ett litet minifort byggdes i alla fall i fredags och ett litet snöbollskrig mamma mot barn utbröt.


Jag och Klara hade gjort en ambitiös menu med matlagning, bakning och efterättsfix inlagt. Amerikanska pannkakorGulasch, köttfärskebaber, pasta Calfredo och laxgryta fanns med, och Erik bakade morotskaka och Klara maränger. Men allra mest succé gjorde nog den här superenkla, snabba limepajen.



KLARAS LIMEPAJ

100 g smör
12 digestivekex
1 burk sötad kondenserad mjölk
5 äggulor
1 dl pressad limejuice

Sätt ugnen på 150°C. Krossa kexen med mixer.
Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Bre ut blandningen i en pajform, ca 25 cm i diameter, eller i en liten långpanna. Tryck till bottnen med fingrarna eller en stor sked.
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Vispa ihop kondenserad mjölk och äggulor. Häll i limejuicen och blanda ordentligt. Häll fyllningen i formen och grädda på mellersta falsen i ca 10 minuter.
Låt den svalna. Låt stå i kylen till ca 2 timmar före servering.

Servera gärna med rårörda jordgubbar.

Receptet är ett något omarbetat recept från ica.se


Nu får gärna våren komma!!! 

Blogginlägg 1 av 100 i #Blogg100 

Inga kommentarer: