1 mars 2023

receptmånad dag 1

Mycket vatten har runnit under broarna sen jag senast skrev på bloggen. Pandemin gick över, hemmakontoret flyttade delvis tillbaka till kontoret och behovet av dokumentation avtog. Men det gjorde också att en hel del recept inte har dokumenterats. Så jag bestämde att mars 2023 blir en receptmånad där jag noterar ner de recept jag vill ska finnas på bloggen. 

Först ut är Hirams drömskinka. Denna fantastiska resträtt, som dök upp i mellandagarna varje år, när jag var liten. Och som Klara också har omfamnat. Här gjord på mitt sätt.


HIRAMS DRÖMSKINKA

12 skivor julskinka
1 dl sherry eller torr vermouth
4 dl vispgrädde
1,5 dl heinz chilisås
3-4 tsk curry
smör

Lägg skinkskivorna i en ugnsfast form och häll sherryn över. Låt stå och marinera i några timmar. 

Vispa grädde, chilisås och curry till en tjock sås och häll över skinkan. Klicka på lite smör och grädda i 45 minuter i 225 graders ugn. 

Serveras med potatismos och sallad. Eller som på bilden ugnsbakade paprikor.

Inga kommentarer: