10 mars 2023

receptmånad dag 10

Erik som älskar kyckling, nötter och grytor, undrade en dag om vi inte kunde göra nån god indisk kycklinggryta? Jag kollade upp vad jag hade på bloggen, men inget passade. Då mindes jag en gryta som jag sett i ett engelskt matlagningsprogram. Den kom från Sri Lanka och innehöll cashewnötter. Perfekt! Jag googlade och vi skapade denna goda gryta. Passar bra till ris, raita och chutney.


ERIKS LANKESISKA KYCKLING

2 dl cashewnötter, rostade
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
1 msk curry
1 tsk rökt paprika
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
2 tsk socker
1 burk kokosgrädde
2 burkar vatten
1 msk fond
1 msk limejuice
Tabasco eller Sriracha
700 g kycklinglårfilé
Salt och peppar

Häll på lite kokande vatten på nötterna. Låt stå 5 min. Under tiden fräs skivad lök och vitlök några minuter i olja. Häll på alla torra kryddor och fräs en minut. Sila av och lägg i nötterna och fräs ytterligare en minut. Häll på kokosgrädden och använd burken även till vattnet. Ha i fond och limejuice. Mixa allt med mixerstav till fin konsistens. Smaka av med salt, peppar och tabasco.

Skär kycklingen i bitar. Lägg i såsen och koka 10 minuter. Kolla att kycklingen är klar och smaka av igen.

Inga kommentarer: