8 mars 2023

receptmånad dag 8

Nu går vi in på andra veckan av inlägg med recept som jag vill ha på bloggen, eftersom jag använder den som min receptsamling, och vill slippa skärmdumpar, länkar och anteckningar i mobilen.

Idag blir det mitt försök att skapa en egen "amerikansk" majonnäs. Jag gör den med mixerstav och det funkar jättebra om man börjar med mixerstaven dikt mot botten i bunken och låter det mesta mixa så, innan man lyfter lite och rör en kort stund. Jag har lärt mig tekniken av Markus Ayjelay på hans youtubekonto.


MALENAS MAYO

1 ägg
2 dl rapsolja
1 tsk coleman senapspulver
1 tsk vatten
1 tsk citronsaft
1 tsk vitvinsvinäger
1 krm salt
1 krm socker

Häll allt utom oljan i en smal bunke, jag använder en på 0,5 liter som följde med min mixerstav. Häll på oljan och börja mixa med mixerstaven i botten. Efter en stund kan du röra den lite och du ska ha fått en tjock majonnäs. Smaka av om du behöver korrigera salt, sött eller surt.

Inga kommentarer: