31 mars 2023

receptmånad dag 31

Nu är min receptmånad slut. Jag har fått in de flesta av de recept jag haft liggande. Det har även fått mig att gilla bloggen igen, så det lär inte dröja lika länge till nästa inlägg, som det gjorde innan receptmånaden drog igång. Jag avslutar med en gryta som blivit en ny favorit härhemma. Lika mycket smak som boeuf bourguignon, men mer snabblagad - Coq au vin.


COQ AU VIN

700 g kycklinglårfilé
1 dl vetemjöl 
5 schalottenlökar
4 morötter
1 klyfta vitlök
140 g tärnad bacon
1 msk tomatpuré
2 msk smör
0,5 kruka färsk timjan
0,5 l rött vin
2-3 dl vatten
1 msk oxfond
salt och peppar
1 msk mörk soja
1 msk balsamvinäger
1 msk socker
1 dl syltlök
0,5 dl persilja, hackad

Potatispuré med citron
1 kg potatis
2 dl crème fraiche
1 dl mjölk
25 g smör
1 citron (skalet)
0,5 kruka färsk timjan
salt och peppar

Dela lårfiléerna i mindre bitar och doppa i mjöl. Dela schalottenlöken i kvartar och skär moroten i 3 cm stora bitar. Finhacka vitlöken. Bryn kyckling, schalottenlök, morot, vitlök och tärnad bacon tillsammans med tomatpurén i smöret.

Lägg i timjan och tillsätt vinet. Låt koka i 15 minuter under lock. Späd grytan med vatten och fond. Smaka av med salt och peppar, soja, vinäger och socker. Häll i syltlök och hackad persilja.

Skala och koka potatisen. Häll av potatisen. Mosa potatisen och blanda med crème fraiche, mjölk, citronskal, smör och timjan. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: