15 mars 2023

receptmånad dag 15

Tredje veckan på min receptmånad. Så kul att botanisera bland recept som jag ännu inte har sparat på bloggen, dvs min digitala receptsamling. Så praktiskt att alltid ha tillgång till min version av olika recept, istället för att googla varje gång. Idag en rolig twist på bondkakor. Småkakor är en storfavorit här hemma, gärna lättbakade som de här. 


MAXADE BONDKAKOR

O,5 dl rostade nötter
0,5 dl gröna russin
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 dl strösocker
0,5 msk sirap
1 tsk vatten
100 g smör

Hacka nötterna och russinen. Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke. Tillsätt socker, sirap, nötter, russin, vatten och smör skuret i kuber. Arbeta ihop allt till en smidig deg. Dela degen i två delar. Forma till rullar ca 3 cm i diameter. Rulla in dem i plastfolie och lägg dem i kylen ett par timmar så går de lättare att skära. Sätt ugnen på 200˚C. Skär rullarna i knappt 0,5 cm tjocka skivor, lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 5-7 minuter. Låt svalna ordentligt innan du äter dom!

Inga kommentarer: