6 mars 2023

receptmånad dag 6

Jag försöker sova ute minst en natt i månaden. Då tar jag min hängmatta och drar helst till nått trevligt naturreservat vid havet. Mat och kaffe fixas på mitt lilla primuskök och vin hälls upp i kåsan Oftast åker jag iväg på fredag efter jobbet, och är tillbaka hemma vid lunch på lördagen, och har då en stor del av helgen kvar. Middagen består oftast av lite småplock att äta medans jag rör ihop en risotto eller liknande som bara kräver en kastrull och sen nån enkel efterrätt. Två efterrättsfavoriter kommer här, de fungerar även till frukost. Fruktkompott gjord på torkad frukt och citronyoghurt med färsk frukt och rostade nötter.


ENKEL FRUKTKOMPOTT

1 påse torkad frukt
tunt strimlat skal av 1 apelsin
1 kanelstång
1 tsk kardemummakärnor
3 dl vatten
 
Skär frukten i bitar och lägg i en burk. Lägg apelsinskal, kanel och kardemumma i burken. Koka upp vattnet och häll det över frukten så att det täcker. Låt svalna minst en timme medans frukten sväller och ät sen med lite vispad grädde eller en klick grekisk yoghurt.


CITRONYOGURT MED BÅR OCH NÖTTER

500 g grekisk yoghurt
75 g lemon curd
färska bär
rostade nötter

Blanda grekisk yoghurt med lemon curd ordentligt. Smaka av så att det är den citronsmak du gillar. annars ha i mer lemon curd. Servera med exempelvis skivade jordgubbar och lite rostade cashewnötter. Funkar även med t ex färsk persika och hasselnötter.

Inga kommentarer: