24 juli 2024

receptsommar 13

Finns det något somrigare än inkokt lax, kall sås och färskpotatis. Jag älskar lax i alla dess former, men jag undrar om inte detta är det godaste sättet att servera den. Inkokt med skolans kalla fisksås. Såsen kallades skarpsås på min skola, men det har jag förstått är en lite annorlunda sås. Jag vill ha den här enkla med filmjölk, majonnäs och bostongurka.

Första gången jag kokade in lax, var när jag lagade bröllopsmiddag till några goda vänner. Katharina och Carl-Johan som gifte sig i Bohuslän för över 25 år sen, med MaMalenas i köket. Jag fick en specialbroderad kockskjorta som jag sen stolt burit varje gång jag kört catering efter det!


MAMALENAS INKOKTA LAX

800 g lax (mittenbit med skinn)
0,5 purjolök
1 rödlök
1 stor morot
1 l vatten
0,5 dl 24% ättikssprit
10 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1,5 msk salt
2,5 msk socker
3 stk grovhackade dillskälkar

Koka upp lagen och låte den koka 2 minuter. Lägg i laxen, sätt på lock och låt laxen svalna i lagen. När den är sval, ställ in i kylskåp och låt dra i minst en timme, gärna mer. Ta upp och ta bort skinnet, lägg upp på ett fat, och servera med kall dillsås och färskpotatis.


FUSKIG SKARPSÅS

0,5 dl majonnäs
1 dl filmjölk
3 dl gräddfil
1 tsk socker
1 msk citronsaft
1 dl dill, finhackad 
1 dl bostongurka
salt och peppar

Blanda allt, smaka av med salt och peppar. Låt gärna stå ett tag i kylen för att sätta smakerna.

Inga kommentarer: