30 juli 2024

receptsommar 19

En av mina favoritchokladkakor är romrussin. Sen många år tillbaka är den borta från Marabous sortiment, men finns i Ritter sports sortiment. Jag brukar bunkra Ritter romrussin så fort jag hittar det i någon affär. Det är inte så ofta, men ibland finns den på Lidl. Och när vi var i Berlin för några år sen såg det ut så här.


Man kan även att göra egen romrussinchoklad. Jag brukar använda Fazer blå, men den går att göra både ljusare och mörkare, allt efter smak. Använd en kryddig mörk rom, det blir allra godast. Det går förstås att temperera chokladen för bättre konsistens, men oftast orkar jag inte det.


ROMRUSSINCHOKLAD

1 dl russin
1 dl mörk rom
1 tsk socker
400 g valfri choklad

Rör ut sockret i romen, och lägg i russinen. Låt stå över natten. Smält chokladen och blanda i russin och rom. Bred ut i en form och ställ i kylskåp några timmar. Skär upp små bitar och njut!

Inga kommentarer: