13 juli 2024

receptsommar 2

Min mamma gick bort under våren och med henne min kunskapskälla till estnisk mat. Som tur va har jag samlat på mig många av mina viktigaste estniska recept här på bloggen. Och så finns mammas "barnbarnens kokbok", där hon för över 30 år sen skrev ner familjerecepten. 


Men ett recept som hon bara gjorde på en höft var kålpiroger. Jag och Klara har experimenterat med proportioner och har nu kommit fram till detta.


MAMMAS KÅLPIROGER

16 stycken

0,25 huvud vitkål
0,5 msk olja
1 stor morot
1 liten lök
2 tsk råsocker
0,5 tsk kinesisk soja
2 tsk kummin
1 tsk mejram
2 msk gräddfil

Skölj kålen, skär bort stubben, och finstrimla den. Hetta upp lite olja och lägg den strimlade kålen i pannan. Bryn kålen snabbt och sjud sen på medelvärme i 10 minuter under lock, så att kålen börjar släppa sin saft.

Riv moroten och strimla löken. Ha i det i pannan. Häll på socker, soja, kummin och mejram. Smaka av med salt och peppar, blanda och fortsätt sjuda på låg värme i 10 minuter. Låt svalna. Blanda i gräddfil.

Lägg 1-2 msk fyllning på 12x12 cm smördegsplattor. Vik ihop och tryck ihop kanterna. Pensla med äggula. Grädda i 200 graders ugn i 20 minuter tills de är gyllenbruna.

Inga kommentarer: