26 juli 2024

receptsommar 15

Jag tror inte på att ingefärsshot håller en borta från förkylningar. Inte heller att det är nån slags mirakelkur. Men att ingefära, gurkmeja, chilli och citrusfrukter får en att vakna upp och känna sig lite piggare stämmer, i alla fall på mig. Tar en liten shot varje dag under vinterhalvåret tillsammans med dagsdosen av blodtrycksmedicin. Ingefärsshot är ganska dyr att köpa, så jag gör den själv, särskilt om jag kan få tag på billig ingefära!


MALENAS INGEFÄRSSHOT

200 g färsk ingefära
20 g färsk gurkmeja
2 citroner
1 apelsin
0,75 röd chili
2 msk honung
8,5 dl vatten

Tvätta ingefära, gurkmeja och citrusfrukterna. Grovriv ingefära och gurkmeja (med skal) i en kastrull. Skiva chili och skala av citrusskalen (utan det vita). Lägg i kastrullen och häll på vattnet. Värm till max 60 grader, låt stå och dra på svag värme 20 min. Låt svalna. Rör ner honung när vattnet är max 40 grader. Pressa i citroner och apelsin. Låt stå i rumstemperatur i 3 timmar. Sila ner i flaskor (det blir c:a 1 liter) och förvara i kylskåp.

Gurkmejan har ett väldigt potent färgämne, använd gärna plasthandskar när du handskas med den.

Inga kommentarer: