15 juli 2024

receptsommar 4

Småkakor är gott! Kaffekalas på sommaren är trevligt. Ibland blir jag en småkakebagare och bakar några gamla favoriter, tex kryddisar och kokostoppar. Häromdagen bakade jag tre varianter av mördegskakor.

Tänk vad gott det kan bli av mjöl, socker och smör...


KORINTKAKOR

c:a 20 stycken

100 g smör
0,75 dl strösocker
0,5 dl korinter (eller russin)
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Blanda ihop alla ingredienser. Rulla till små bollar och lägg på en plåt. Grädda 15 min i 175 grader. Håll koll så att kakorna bara blir ljusbruna.


BRYSSELKEX (MED CITRON)

c:a 40 stycken

4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
200 g smör
(skal från en citron)

socker
karamellfärg

Blanda mjöl, socker, vaniljpulver med rumsvarmt smör. Skär smöret i små tärningar så går det lättare att få ihop degen. Om man vill ha citronsmak, riv skalet av citronen och blanda ner.

Rulla till två rullar och låt vila 30 min i kylen.

Droppa några droppar karamellfärg i socker och blanda ihop. Rulla degrullarna i det. Skiva 1 cm breda kakor och lägg ut på en plåt. Grädda i 175 grader i 15 min. Kolla noga, för kakorna får inte få för mycket färg.


FARMORS UNGHERRAR

c:a 40 stycken

4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 dl marsanpulver
1 tsk bakpulver
250 g smör

1 ägg
pärlsocker

Blanda mjöl, socker, marsanpulver och bakpulver med rumsvarmt smör. Skär smöret i små tärningar så går det lättare att få ihop degen.

Rulla till två rullar och låt vila 30 min i kylen.

Pensla med uppvispat ägg och rulla sen degrullarna i pärlsocker. Skiva 1 cm breda kakor och lägg ut på en plåt. Grädda i 175 grader i 15 min. Kolla noga, för kakorna får inte få för mycket färg. 

Inga kommentarer: