14 april 2014

en måndagspaj

Nu har vi gått in i Stilla veckan och barnen har påsklov. Jag funderar på påskmat och planerar helgen. Gamla och nya recept på lamm, lax, sill, ägg och påsktårtor letas fram och utvärderas. 


Då dök det här receptet upp som jag har använt mycket både som det är och som ett basrecept för vardagspajer. Idag fick det bli en kycklingpaj med crème fraiche smaksatt med franska örter.


LAMMFÄRSPAJ MED SMAK AV FETAOST

Pajdeg:
75 g smör
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 krm salt
0,3 dl mjölk

Fyllning:
600 g lammfärs
1 st gul lök
1 msk smör
4 st vitlöksklyftor
3 dl crème fraiche fetaost & soltorkade tomater
1 tsk salt
2 dl riven ost
150 g körsbärstomater

Hacka samman smör, mjöl och salt till en grynig massa. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla eller tryck ut den i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga pajskalet och låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10 min.
Skala och grovhacka löken. Pressa vitlöken. Stek lammfärsen i smör i en stekpanna. Lägg ner lök och vitlök och fortsätt steka ett par min. Tillsätt crème fraiche och smaka av med salt. Lägg i lammfärsröran. Strö över osten. Skär tomaterna i halvor och fördela på fyllningen. Grädda i mitten av ugnen 25-30 min.

Ursprungsreceptet kommer från Arla.


Lycka är att ha lov, för då får man äta middag framför teven...

Blogginlägg 45 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: