5 april 2014

farmor får fredagslax



Vi har i några dagar svärmor Margaretha på besök. Barnen är jätteglada över att ha farmor på besök från Skåne, och skall bl a gå på teater med henne. Jag tycker att det är trevligt med intressanta samtal och berättelser från riksdagens veteranförening, som var anledningen till besöket den här gången.


När Margaretha är här ser vi alltid till att det blir fisk och skaldjur till middag eftersom vi vet att hon uppskattar det mycket. Så igår gjorde jag en gotländsk klassiker, saltbakad lax. Det är så enkelt och blir så otroligt gott. Numera serverar jag den alltid tillsammans med en förenklad version av Jamie Olivers citronsås.

SALTBAKAD LAX

600 g laxsida
grovt salt

såsen:
citron
2 dl creme fraiche
salt & peppar

Sätt ugnen på 150 grader. Täck botten av en ugnssäker form med grovt salt. Lägg laxen i formen med skinnsidan ner. Dela citronen och lägg citronhalvorna bredvid laxen. Sätt in allt mitt i ugnen och baka tills laxens innertemperatur är 58 grader. Lägg lite folie över och låt vila medans du gör såsen. Pressa citronen och blanda med creme fraiche, smaksätt med salt och peppar.


Den som lärde mig uppskatta saltbakad lax var min äldsta vän Helena Klintberg numera Ekström. Jag minns att hon serverade den tillsammans med svartrötter, när hon flyttat till Göteborg från Gotland för att plugga till sjuksköterska. Och jag tyckte det var både en god och spännande rätt.

Bilden på oss är från det glada 70-talet på världens bästa hemö, Gotland!

Blogginlägg 36 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: