15 april 2014

en rockig toast


Snart är det påsk, och jag funderar på en bra förrätt som skall passa innan lammsteken. I senaste avsnittet av den matnyttiga podden Smakademien  kom Per och Mia fram till att kokboken Rocky Food från PA & Co var en riktig klassiker, och delade med sig av receptet på Styckjunkartoast. Den har jag ätit för himla länge sen, och helt glömt bort. Jag provade att laga den i kväll, och tror absolut att det blir mitt bidrag till familjens påskmiddag.


PA & CO STYCKJUNKARTOAST

100 g rökt lax
100 g skalade räkor
1 liten knippa dill
2 små gula lökar
3 hårdkokta ägg
2 msk ljus fransk senap
1 krm riven muskot
1,5 dl majonnäs
2-3 msk chilisås
0,5 dl gräddfil
salt
malen vitpeppar
6 skivor vitt bröd
smör till stekning
6 msk sikrom (ca 50 g)
6 fräscha dillvippor
1 citron i klyftor

Finhacka ägg, lax, räkor, dill, och lök och lägg i en bunke. Blanda senap, muskot, majonnäs och chilisås i en annan bunke. Vänd ner majonnäsröran i laxhacket lite åt gången. Rör till sist ner gräddfil och smaka av med salt och peppar. Stek brödskivorna i lite smör. Fördela blandningen på den varma toasten. Toppa med 1 msk sikrom. Garnera med en dillvippa och en citronklyfta.

(Dock kände jag att portionerna var lite väl tilltagna, så jag har ändrat det till att räcka till 6 personer.)

I morgon är det min födelsedag, så vi passade på att börja firandet lite i förväg med ett glas bubbel till toasten! Tisdagslyx!

Blogginlägg 46 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

Grattis på födelsedagen!