5 maj 2014

300 recept

I dag jobbade jag lite kortare på eftermiddagen. Först var det inbokat ett besök hos barnens fantastiska barnläkare Doktor Wanda Jakobsson, för att kolla upp Klaras astma, därefter gick vi och fikade och hann prata om läxor, skolan, sommarlovet och en massa annat. Skönt att få sitta ner ibland med min stora fining.


Sen hämtade vi Erik tidigt och åkte hem. Jag hittade vitkål i kylen som behövde ätas upp, så det blev en gammal trotjänare kålpudding. Som dessutom kvalar in som recept 300 på bloggen. Jag har sorterat upp recepten i receptarkivet, så nu är det lite lättare att hitta dem. Här finns det sorterade arkivet.


KÅLPUDDING

0,5 dl ströbröd
4 dl mjölk
0,5 tsk salt
0,5 tsk peppar
4-5 kryddpepparkorn
1 kg vitkål
2 msk smör
2 msk ljus sirap
400 g blandfärs 

Sätt ugnen på 175 grader. Mal kryddpeppar. Blanda ströbröd, mjölk, salt, kryddpeppar och peppar. Skär bort den grova stocken av kålen och ta bort de yttersta bladen. Skär den i tärningar eller strimla den. Bryn kålen i smör på medelvärme i stor panna eller gryta. Passa noga och rör ofta så att kålen inte blir bränd. Tillsätt sirap mot slutet av stekningen. Blanda färsen med mjölkblandningen. Det ska vara en lös färs. Varva kål och färs i en stor ugnsform, det skall vara kål övers. Grädda i ugnen ca 45 min tills kålen fått fin färg och färsen är genomstekt.

Jag tycker inte man behöver ha kokt potatis, utan serverar bara lingonsylt till. Till maten drack vi nya fyndet Äppelmust från Förslöv. Supergod! Dessutom kul att den kommer från Magnus födelseort.


Blogginlägg 66 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: