15 maj 2014

nyttig torsdag

På kokboksveckans fjärde dag, insåg jag att jag måste skriva om mina tre mest tummade receptböcker. Nämligen mina egna klippböcker. Här har jag sen jag flyttade hemifrån 1985 skrivit upp recept och klistrat in urklipp. Snart 30 års matfavoriter samlade! 


Det var bland annat pga dessa böcker som den här bloggen skapades. Jag ville komma åt mina favoriter var jag än var. Och fortfarande hittar jag trotjänare som är värda att lägga ut digitalt.


Idag var blev det ostgratinerad lax och matvetesallad ur bok 2, till middag. Favoritfisken i ytterligare en skepnad och en nyttig sallad till. Idag varierade jag receptet och hade rödlök, körsbärstomater, sallad och färska örter i istället för gräslök, spenat, valnötter och kikärtor. 


LIMEMARINERAD MATVETESALLAD

2 dl Mathavre
1 burk Kikärter 
1 påse Spenatblad 
1 gul Paprika 
0,5 dl Gräslök
Valnötskärnor 
Lime 

Marinad 
0,5 dl Rapsolja
1 Lime
Salt & peppar

Koka mathavre enligt anvisning på förpackningen och häll av eventuellt överblivet vatten. Pressa lime. Vispa ihop marinaden. Blanda i den varma mathavren. Häll av lagen från kikärterna. Skölj spenaten. Skär paprikan i bitar. Blanda kikärter och grönsaker med mathavren. Strö över delade valnötter och klippt gräslök.

OSTGRATINERAD LAX

500 g laxfilé
0,5 citron, saften
1 tsk rosmarin
50 g smör
1 dl riven ost
salt&peppar

Lägg laxen i en ugnsfastform. Pressa citron över. Salta, peppar och strö rosmarin över. Klicka ut smör. Strö över ost och gratinera i 200 grader till fisken är färdig (56 grader).

Blogginlägg 76 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: