27 maj 2014

härlig gotländsk mat


I dag släpptes vilka som skall vara sommarpratareRadio Gotland, och en av de jag föreslagit skall prata. Nämligen coola och superkompetenta Susanne de PaulisKapitelhusgården. Så jag kände mig lite extra gotländsk och bestämde att det skulle bli lammsmäckor till middag. När jag var liten gjorde alltid farmor de här smäckorna när vi kom på besök.


FARMORS LAMMSMÄCKOR

500 g fet lammfärs
1,5 msk senapsfrön
0,5 dl kokande vatten
1,5 dl hackad lök
2 kokta potatisar
1 ägg
1 krm malen kanel
1 1/2 dl matlagningsgrädde
salt, peppar

Häll vattnet över senapskornen. Blanda mosad potatis och lök. Blanda färsen med salt och peppar. Häll i senapskornen och vattnet. Blanda i ägg, potatis, lök och kanel. Späd med grädde tills det blir en lös konsistens. Forma ganska små platta biffar. Hetta upp pannan och fräs i smör. Stek smäckorna tills de får ordentlig färg. Lägg över på en ugnsplåt och efterstek c:a 10 minuter i ugn 200 grader.

Jag har det här receptet nedskrivet i min egen receptbok, men hittade ett liknande recept på den här matiga bloggen Lagers Tabberas. Det hade Nisse Sundberg som ägde Hemse Hotell skapat. Det innehöll bröd istället för potatis, och dessutom vitlök. Måste testas!

Blogginlägg 88 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: