28 maj 2014

långhelg i stugan

Tjoho! Nu är det helg, och vi ser fram emot fyra dagar på landet. Det måste skålas in med prosecco. En ny variant på mitt favorittema proseccodrinkar utprovades! Mums!


ÄPPEL PÄPPEL

2 cl calvados
2 cl äppeljuice
prosecco
äppelskiva
is

Häll calvados och äppeljuice i ett glas och blanda. Lägg i två isbitar och häll på prosecco. Garnera med en äppelskiva.

På den här fina bloggen har jag hittat den här och flera andra trevliga proseccodrinkar: Matstugan. Det är kul med fler som gillar dessa bubbliga godsaker.

När man kommer ut på landet så här efter jobbet, vill man få middag fort. Då passar den här kycklinggrytan utmärkt. Receptet fick jag av min kollega Marie BERG Arkitektkontor när jag jobbade där i slutet på 80-talet. Det är superenkelt och barnsligt gott. Svensk kinamat...



MARIES SÖTSURA KYCKLING

250 g kycklingfilé
0,5 gul lök
0,5 röd paprika
0,25 hönsbuljongtärning

Sås:
1 liten burk ananasringar
2 tsk maizenamjöl
2 tsk soja
1 tsk worestershiresås
1,5 tsk socker
1 msk vitvinsvinäger
2,5 msk ketchup
1 krm salt

Skär kycklingen i strimlor. Hacka lök och paprika. Häll upp ananasspadet i en skål. Blanda i maizena, soja, w-sås, socker, vinäger, ketchup och salt. Bryn kyckling, lök och paprika, kycklingen ska inte bli helt genomstekt. Smula ner buljongtärningen. Häll över såsen och låt puttra några minuter. Kolla att kycklingen är klar. Skär ananasringarna i bitar. Lägg i grytan. Servera med ris.

Blogginlägg 89 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: