14 maj 2014

nordafrikansk utflykt

Onsdag i min favoritkokboksvecka. Då har turen kommit till Jamie upptäcker. Jamie Oliver har, ända sen de första Nakna kocken-programmen som jag såg på BBC Food, varit en av mina favoritkockar. Jag följer honom inte lika noggrant längre, men just den här boken som kom 2011 gillar jag verkligen. Här finns recept från Sverige, Frankrike, Italien, Spanien, Grekland och Marocko. Och jag som mest lagar svensk husmanskost, medelhavs- och mellanösternmat har ju hur mycket recept som helst att botanisera bland.


Nästan varje vecka har vi en köttfärsdag, och köttbullar av olika slag funkar alltid. Det går ju att variera kryddningen så mycket och få spännande smakupplevelser som skiljer sig från de svenska. Tex de italienska med salvia och citron, de persiska med gurkmeja och sumak, de bosniska med lök och ajvar och de libanesiska med spiskummin och persilja. Idag blir det kefta från Marocko, smaksatt med spiskummin, paprika, koriander och ingefära. Mums.


KEFTA

500 g nötfärs
1 st liten rödlök, fint hackad
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 tsk paprikapulver
1 st tumstor bit färsk ingefära, skalad och finriven
en liten knippa färsk koriander, finhackad
havssalt och finmald svartpeppar

Lägg alla ingredienserna i en stor skål och krydda generöst med salt och peppar. Knåda med så att alltihop blandar sig riktigt ordentligt. Gör sedan 20 lite avlånga köttbullar. Täck bullarna med plastfolie och ställ i kylen i minst 30 minuter. Ringla lite olivolja över keftan och grilla eller stek dem sedan i den medelvarma pannan i 7–10 minuter eller tills de är genomstekta och har fått rejält med färg. Vänd på dem då och då. Du kan behöva steka i omgångar så att det inte blir för trångt i pannan.

Jag serverar keftan med pasta med pesto i dag, men jag tycker egentligen att den här typen av kebab/köfte/kefta passar bäst i pitabröd med t ex morotssallad och hoummos.

Blogginlägg 75 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: