12 maj 2014

äpplig vardagsmiddag

I min ambition att laga fler Hiram-recept gjorde jag idag en gammal klassiker, Äppelfläsk. Jag fick den föreslagen av kompisen Maria när vi på facebook diskuterade Hirams bästa recept.


Denna middagsrätt är sjukt enkel att göra och tar max 40 min. Servera med potatis, ris eller bara en skiva surdegsbröd. Den passar förstås bäst på hösten när det finns fina svenska äpplen, men om man köper ekologiska nu, får man fuska.


HIRAMS ÄPPELFLÄSK

500 g bogfläsk
4 äpplen
2-3 lökar
Smör
Skorpmjöl
Salt och peppar

Så här beskriver Märit "Hiram" Huldt att man skall göra:
Platta ut fläskskivorna med handflatan eller en bredbladig kniv. Salta och peppra. Doppa sedan skivorna i skorpsmulor. Stek därefter skivorna långsamt bruna, utan att smulorna bränns. Stek också löken sedan den skivats. Vispa ur stekpannan med lite vatten.

Ha i beredskap en trevlig gryta, som kan tas till bordet. I den varvar man de stekta köttskivorna med löken och klyftor av äpplena. Man behöver inte skala dem. När allt är snyggt varvat häller man över skyn, som vispats ur stekpannan och om det ser för lite ut häller man på vatten eller buljong, så att det står ett stycke upp i grytan.

Täck den med lock, som sluter väl till och låt äppelfläsket puttra en halvtimme. Då bör det vara färdigt men det förstörs inte av att småputtra längre.


Hirams egen teckning som hör till receptet är fotad ur Hirams bästa kokbok.


Tidigare blogginlägg om mina Hiramrecept finns här.

Blogginlägg 73 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: