26 mars 2014

alma till bästa barbro


Gårdagens bästa nyhet var väl ändå att Barbro Lindgren fick Alma-priset! Hon är en författare som följt mej genom hela mitt liv. När jag var tonåring läste jag böckerna om Barbro: Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Och förstås de helt galna böckerna om Loranga, Masarin och Dartanjang. 


Och när jag sen blev mamma läste jag förstås bl a om Max, Benny och Den vilda bebin. Särskilt historierna om Vilda bebin älskades hemma hos oss. Både för att de var väldigt roliga, skrivna på vers och för att Eva Erikssons bilder är så uttrycksfulla!


En sak som lyftes fram i P3 igår var det refuseringsbrev som Astrid Lindgren skrev till den unga Barbro. Det var sakligt men ändå kärleksfullt, och lär ha fått henne att tänka om helt i sitt sätt att skriva.
Här kan man läsa det: Astrid Lindgrens refuseringsbrev


Blogginlägg 26 av 100. #Blogg100 

1 kommentar:

Jess sa...

Jag läste också de böckerna både som ung och de för barnen!