1 mars 2014

nu börjar det!

Nu drar jag igång med att blogga lite disiplinerat igen. Jag kommer att blogga varje dag i 100 dagar och förhoppningsvis få igång bloggandet så att jag fortsätter av bara farten. Min kollega Beate är en förebild när det gäller att vara kontinuerlig. Det kommer nya blogginlägg varje dag och de är härligt konstigt konstnärliga!



Jag börjar med att rekommendera en poddradio. Den heter Staden och publiceras av Sveriges Arkitekter och tidskriften Arkitektur. Varannan vecka kommer det ett nytt avsnitt där arkitekten Dan Hallemar och urbanhistorikern Håkan Forsell pratar arkitektur, stadsplanering, samhällsbyggnad och infrastruktur med avstamp i en ny stad varje gång. Jag har naturligtvis fascinerats av avsnitten om Kiruna, Tel Aviv/Jerusalem och Uppsala, där jag själv har bott. Men mest förtjust blev jag nog ändå av avsnittet om Manchester, där även Norrköping ingick. Det är ibland lite byggnördigt och småpretentiöst men det gillar jag. Det är också spännande, nytänkande, allmänbildande och jag har samlat på mig filmer och låtar jag vill se och höra. Tyvärr är det lite grabbigt, och det har jag påpekat på twitter. Dan och Håkan medvetna om det, och i Helsingforsavsnittet bjöd de in Anina Rabe. Bra! Hoppas på mer sånt. Nu ska jag ge mig ut på promenad med senaste avsnittet om London i lurarna. Trevlig lördag!



Blogginlägg 1 av 100. #Blogg100

2 kommentarer:

BP sa...

Bra Malena! One down 99 to go om man säger så. Ska bli kul att följa dig under dessa 100 dagar. Du började ju verkligen bra med det här intressant inlägget!

PS. 1 000 tack för dina fina ord och länken till mig blogg:-) DS.

Olga T sa...

Det här var intressant! Ska lyssna på podcasten tänkte jag. Lycka till med 100 inlägg. Jag är också med :)