16 mars 2014

hipstermat

Jag följer ett antal matbloggar, mattidningar och dylikt. Försöker snappa upp trender och prövar gärna nya recept. Det har väl inte undgått någon att de senaste årens "hipstertrender" varit surdegsbröd och långkok. Och egenkärnat smör, som jag prövade för första gången för några veckor sen på en buffé. Långkok har jag ägnat mig åt ganska länge, men det är så kul nu med den explosion av recept som dyker upp. Idag skall vi fira min mamma som fyllde år i fredags, med Brasato al barolo och chokladkaka från Capri. Men jag vill gärna tipsa om denna variant på Pulled beef som vi gjorde för ett tag sen.

Vi serverade den med italienskt bröd och picklad lök. Så smaskig!!


PULLED BEEF

750 g högrev 
1 röd chilli
1 röd lök
1 msk svartpeppar
1 msk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk chipotlepasta
1 msk salt
1 msk råsocker
4 msk tomatpuré
2 msk japansk soya
5 vitlöksklyftor
1 lime, saften
2 dl coca-cola
1 dl öl
en skvätt whisky

Sätt ugnen på 125 grader. Finhacka chilli. Skala och skiva rödlöken. Krossa svartpeppar, koriander och spiskummin i morteln. Blanda kryddorna med chilli, chipotle, salt, råsocker, tomatpuré och soya. Pressa i två vitlöksklyftor. Smörj in köttet noga med rubben. Skiva de återstående vitlöksklyftorna.
Ta en gryta med ugnståligt lock och placera  köttet, löken och vitlöken i den, häller över Coca-Cola, limesaft, öl och whisky och sätter på locket. Ställ in köttet i ugnen och ugnsstek i 8 timmar.
Låt köttet svalna något innan du tar upp det och drar isär det med två gafflar. Häll över den goda såsen som bildats och smaka av med salt.


Receptet är en bearbetning av ett recept jag hittade på Tasteline.

Blogginlägg 16 av 100. #Blogg100

2 kommentarer:

BP sa...

Hade köpt receptet med hull och hår, om det inte varit för CocaCola.

ingrid sa...

Du kan säkert ha vatten istället för Coca'n! :-)