4 mars 2014

proseccovänstern - återträffen

I Amedalen i somras bjöd Jenny och Sten in till Proseccovänstern på Vänsterpartiets dag, och det var så himla trevligt. Jag har gått och funderat länge på att bjuda tillbaka och för ett tag sen gjorde vi slag i saken. Vi bjöd in det gamla gänget från SECO/Elevorganisation Uppland på AW med Prosecco och tilltugg.


Det är trevligt med återträffar man väljer själv. Flera av de här människorna var med när jag började snegla på vuxenvärlden, formulerade mina politiska åsikter, definierade mig själv och var så där härligt tonårsaktigt aktivistisk. Och jag har varit en del i deras process. Sån vänskap rostar inte, trots att vi inte ses särskilt ofta nuförtiden. Även de ingifta personerna i gänget verkade trivas och vi planerar redan för fler träffar.


Jag och Magnus hade lagat en antipasti-buffé som skulle passa till Prosecco. Den bestod av mozarella caprese, tapenade, hoummos, porchetta, grillad kyckling, mortadella, picklad lök, parmesankex, grissini, hembakt bröd och nygjort mjölksyrat smör. (Klicka på rätterna för att komma till recepten). Dessutom fanns förstås Lottas härliga olivoljor och balsamico.


Jag håller på att läsa Johan Hedbergs bok om Smör, och passade på att pröva grundreceptet på mjölksyrat smör till buffén. Jag gjorde en liten sats, originalet hittar ni på hans webbplats Matgeek. Det är busenkelt och blir så gott! En av kvällens snackisar helt klart.

JOHANS MJÖLKSYRADE SMÖR

5 dl vispgrädde 40%
1 msk filmjölk
Flingsalt

Köp en 5 dl-tetra grädde med skruvkork, skruva upp och häll i en msk fil. Skruva igen tetran och låt den stå i rumstemperatur i 3 dygn. Ställ sen in den några timmar i kylen.
Ta fram elvispen och vispa tills smör och kärnmjök separerar sig, det tar ett tag men man förstår när det händer. Häll av kärnmjölken, fyll på med kallt vatten. Tvätta smöret, och upprepa tills vattnet är helt klart.
Häll av vattnet och salta efter smak och rör runt. Förvara svalt. Glöm bara inte att ta fram en stund innan det skall serveras, annars är det för hårt.

Tillägg 18/3 -14
Tänk på att köpa 40% grädde. Den som är 36-38% i tetror har en tillsatt konsistensgivare. Finns inte tetra med skruvkork, köp i vanlig tetra och häll över i en burk med lock.


Klara tyckte det var jättekul att göra eget smör! Det kommer vi absolut att göra fler gånger.

Blogginlägg 4 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

Maträtterna bara älskar jag, mums! Eget smör, är väldigt impad, men inte ett dugg förvånad;-)