6 mars 2014

modern konferens

I går var jag på konferensen Vägen till giftfritt byggande ordnad av BASTA och IVL Svenska Miljöinstitutet. Det var en väldigt intressant konferens om bl a kemikalier, politik, byggvarubedömningar och Low Tox-förskolor. Mycket är helt klart relevant i mitt jobb att skriva om byggmaterial. Men det är inte därför jag skriver det här blogginlägget, utan därför att detta var den modernaste konferens jag varit på!


Och då menar jag inte hightech, utan miljömedveten, jämställd och kommunikativ. Det första tecknet på detta var mailet som gick ut innan konferensen, som meddelade att deltagarförteckningen var bifogad digitalt för att spara på papper, och att det enklaste sättet att ta sig till Nalen där konferensen skulle hållas var via kollektivtrafik. Namnbrickan som delades ut på plats var i papp utan plastficka, med programmet tryckt på baksidan tillsammans med all info om wifi, hashtagg och mailadress för konferensen.


Kaffet som serverades var fairtrade och allt annat var ekologiskt, allt trevligt presenterat på denna skylt. När konferensen började hälsade de två moderatorerna, en kvinna och en man, välkomna och talade om att all dokumentation skulle skickas ut digitalt efter konferensen. Sen följde flera olika programpunkter, alla med jämn könsfördelning på scenen, så även vid den avslutande politikerutfrågningen. En stående programpunkt på seminarier ett valår som detta.


Lunchen som serverades var inte bara ekologisk utan också vegetarisk, med tillhörande härtappat kolsyrat kommunalt vatten. Och gott var det! Pestomarinerat matvete med kikärtor, fetaröra, mozarella caprese och foccacia.


Jag gillar det här. Att man tänker på miljön och på att visa att klokskapen finns hos både män och kvinnor. Nått som vår konservativa byggbransch inte alltid är så bra på. Hoppas att fler tar efter, jag skall i alla fall tipsa om detta på mitt jobb.

Blogginlägg 6 av 100. #Blogg100

3 kommentarer:

Mikael Tamme sa...

Vad roligt med en konferens som tänker hela vägen. Det vanliga verkar annars vara höga ambitioner men inte ork nog att göra det fullt ut.

/Micke

Olga T sa...

Vad kul att de hade ett genomgående koncept.
Jag har lyssnat på Staden idag. Toppenbra! Tack för tipset :)

BP sa...

Det var proffsigt - inte bar ord utan verkstad. Bra!

Då var vi väldigt "nära" varandra idag. Vi åt nämligen lunch mittemot Nalen på Serwito. Snacka om att världen är liten.
Såg att Gärdsmygen var lika glad över poddlänken som jag. Hon är hemma med förkylning och lyssnade på hela. jag har hälften kvar.